מפקח המחוז החרדי עונה למנהלי מוסדות החינוך: "לצד תפילות תציעו פתרונות"

    אבי יעקב 5 Comment on מפקח המחוז החרדי עונה למנהלי מוסדות החינוך: "לצד תפילות תציעו פתרונות"
    17:41
    09.05.24
    יצחק אייזיקוביץ' No Comments on שמואל חושף: "אני חייב התבודדות לפני אירוע"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    במכתב שנשלח השבוע אל אחד ממנהלי תלמודי התורה המפורסמים בבני ברק (שם המוסד ושם המנהל שמורים במערכת) על ידי מפקח במחוז החרדי במשרד החינוך (שמו שמור במערכת) עונה האחרון על שורת תלונות שנשלחו על ידי מנהלי מוסדות למשרד.

    המפקח הבכיר שהוא חרדי, עונה על כל תלונות המנהלים בצורה ברורה ומאיר נקודות שלא נראו עד עתה בצל ההתכתשויות. ניתן לומר כי לראשונה מאז תחילת המהומות סביב המחוז עונים המפקחים בצורה ברורה לטענות מנהלי הת"ת הליטאיים שתקפו אותם ללא רחם.

    רשות הדברים למפקח: "הכרתם החוקית של "מוסדות הפטור" מתבססת על סעיף 5 לחוק חינוך חובה, התש"ט-1949 הקובע כי: "השר רשאי להורות, בהוראה שתפורסם ברשומות, כי ההורים של ילדים ושל נערים, וכן הנערים עצמם הלומדים באופן סדיר במוסד חינוך המתואר באותה הוראה, ואינו מוסד חינוך מוכר – יהיו פטורים מן החובות המוטלות עליהם לפי סעיף 4".

    כלומר, "מוסד פטור" אינו מוגדר חוקית כ"מוסד חינוך"! זאת בדיוק הסיבה שילדינו הופכים לסוג ב' כאשר מדובר על "שעות חולים". וודאי גם ידוע לך שמהאי טעמא נמנעים מילדינו גם "שעות השילוב" וכל מערכות ה"חינוך המיוחד" ובשל כך ילדים מתקשים אינם מקבלים מענה הולם… כלומר, מערכת החינוך נותנת את המשאבים הנ"ל רק למה שמוגדר חוקית "מוסד חינוך" ומונעת זאת מהמוגדר חוקית "מוסד פטור".

    והמפקח תוהה "אך האם בעיניך לא יותר נורא הוא שכל הכוח החוקי של "מוסדות הפטור", פכי השמן של החינוך הטהור והמקודש שואבים את כוחם החוקי משר החינוך, וכלשון החוק – "השר רשאי להורות וכו'". כלומר החותם של פכי השמן הללו הוא של "שר החינוך"… נדמה לי שהוא רחוק מלהיחשב ל"כהן גדול"…

    נושא זה מהווה גם בעיה משפטית והוגשה עתירה לבג"ץ הטוענת כי החוק נותן לשר החינוך סמכות מוגזמת בנסיבות הנוכחיות בהם עשרות אלפי ילדים מתחנכים ב"מוסדות הפטור". אם תתקבל הטענה ע"י שופטי בית המשפט העליון יאבדו "מוסדות הפטור" את מעמדם החוקי. לפי פסיקתם בעבר לשלול את סמכות "שר הביטחון" לפטור מחובת גיוס מסתבר שהעתירה תתקבל…"

    ויש לו גם הצעה: "לפיכך אבקש להציע הצעה מעשית, שבוודאי נחוצה לה גם הסכמה ממנהיגינו גדולי התורה שליט"א. הגיע הזמן לבסס את מעמדם החוקי של "מוסדות הפטור". במצב הפוליטי העכשווי מתבקשים נציגינו בכנסת ובממשלה, הדואגים באמת לחינוך הטהור של ילדינו, לעגן את מעמדם החוקי ל"מוסד חינוך" ע"י תוספת מתאימה לחוקי החינוך ולתקנות העוסקות בנושא. זאת כמובן תוך מתן תוקף חוקי לכך שלא יהיה שינוי כלשהוא בתכני הלמידה וכו' ואולי כן עם תוספת תקצוב. הצלחתם תביא לשינוי דרמטי גם בנתינת משאבים בדין לילדים מיוחדים וכדו', כי המוסד יוגדר "מוסד חינוך", וממילא לא יהיה צורך לפנות בבקשות מיוחדות למפקח וללשכה המשפטית…

    אל תחשוב כי "מעבר לים הוא", כאשר הם רצו, הם הצליחו לחוקק את "חוק מוסד תרבותי ייחודי" שהוא מורכב הרבה יותר…"

    לאחר ההתנצחות הזו מציע המפקח כמה הצעות נוספות שכ'אדם מבפנים' הוא סבור שהן חובה.

    עצמאות

    עצמאות החינוך החרדי היא בת עינינו. אך האם ידוע לך כי אין מילה וחצי מילה על כך בכל חוקי החינוך או בתקנות החוק… אדרבא חוק  פיקוח על בתי ספר, תשכ"ט-1969 נותן למפקחי משרד החינוך סמכויות מוחלטות לבדוק ולבלוש גם במוסדות ה"חינוך העצמאי" ככל אשר ירצו ומתי שירצו. בחוזרי מנכ"ל משרד החינוך ישנה דרישה מוחלטת וברורה שכלל מוסדות המוכש"ר כולל ה"חינוך העצמאי" ייבחנו במבחני המיצ"ב… אז אולי במקום להזכיר את תקדימי העבר ולדרוש שמה שהיה נהוג למעשה, ימשיך לנהוג, יקומו נציגנו ויעגנו את עצמאותנו החינוכית החשובה בחוקי החינוך ובתקנותיו. הרי "לא לעולם חוסן", ממשלות השתנו ואולי ישתנו… דרישות משפטיות המעוגנות בספר החוקים חזקות הם בד"כ ממנהגים… אנו נמשיך להתפלל לשמירת טהרת החינוך, אך בקש מהם שישתמשו בכוחם ברשות המחוקקת לסידור חוקי לכך.

    פיקוח בגנים

    נשמעה תלונה כלפי הפיקוח של משרד החינוך שמפקחות על גני הילדים העלו בקשות והציעו הנחיות שהתקבלו קשה ב"אוזניים חרדיות". כידוע לך במוסדות הבנים במגזר החרדי אין "שלום כיתה א'". קיים רצף חינוכי מוחלט בין הגנים והיסודי. אם כך, אציע שהפיקוח על גני ה"חיידרים" יעבור למפקחי היסודי ואז יש סבירות גבוהה שטענות ייעלמו. אז בבקשה לצד עצרות התפילה והזעקה שאין ספק בכוח פעילותם, כדאי גם לבוא בהשתדלות עם הצעות מעשיות…

    ליב"ה

    תלונה נוספת שהושמעה נוגעת לבקשת הפיקוח ממנהלי תלמודי התורה להשלים מסמך המפרט את לימודי היסוד (ליבה) במוסדם. הטענה היא כי מסמך זה הוא פרי רע משדה הגידול של "יש עתיד". אך, יורשה לי לרענן את זכרונך ולהזכירך כי מסמך זה כבר התבקש בתקופתו של השר גדעון סער וכשבמשרד החינוך היה "אגף מוכש"ר" ולא "מחוז חרדי" . ולא רק זאת, אלא שבעבר הופחתו תקציבים ממוסדות שלא עמדו בדרישות, דבר שלא קרה בארבעת השנים האחרונות…

    בכלל מוזרה מאוד טענה זאת כנגד המפקח, הרי הוא עשה את חובתו במסגרת תפקידו על פי דרישת הממונים עליו. נציגי המגזר החרדי מעלים דרישה חוזרת ונשנית להוסיף נציגים חרדיים לעובדי המדינה, האם אינם מבינים כי טענה זאת כנגד המפקחים החרדיים והדרישה מהם לא לפעול כנדרש מהם, עלולה לסתום את הגולל לדרישתם וליוזמתם?!

    פירוק המחוז

    נושא נוסף שאבקש להעלות בפניך הוא דרישתכם לביטול ה"מחוז החרדי". הטענה המושמעת היא כי זה מיזם רע של "יש עתיד". באמת שאיני מבין למה אתם חותרים. האם אתם חושבים שמוסדות החינוך החרדיים יהיו ללא פיקוח ורגולציה ממשלתית?! הרי זה לא יעלה על הדעת… דומה הדבר לדרישה שבית הרפואה "מעייני הישועה" יהיה ללא פיקוח "משרד הבריאות" ובפרט שתקציבים, אמנם מעטים, כן ברצונכם שיועברו לכם ע"י "משרד החינוך"… אז מה, ביטול "מחוז חרדי" וחזרה לימי "אגף מוכש"ר"?! וכי יש הבדל אם המפקח מועסק ב"אגף" או ב"מחוז"!? ואם כוונתכם שהפיקוח יהיה במחוזות הגיאוגרפיים אליו שייך כל מוסד, ברור שהסיכון אליו אתם נכנסים עולה בעשרות מונים… וד"ל.

    עד כאן מדברי המפקח. יקרא הקורא, יתעמק ויחקור ויחשוב בליבו הצדק עם מי. מה שברור שלתמונה הזו יש יותר משני גוונים.



    5 תגובות

    מיין תגובות
    1. 5

      בס"ד

      יש כבר היום הגדרה של מוכש"ר שגם לשיטת המפקח כשמו הוא מוכר כמוסד חינוכי

      במבחן התוצאה ההתעמרויות נמשכות גם במוכש"ר והתקצוב אינו עולה על התקנות והחוקים,
      הנה, במוכש"ר השוו את התקציבים כל מוסדות הערבים הנוצרים לתקצוב הממלכתי (100%)לעומת פחות מ- 30% של המוכש"ר החרדי זאת למרות שבמוכש"ר החרדי יש היום עשרות תקנים ומשרות שמספקות תעסוקת סרק למפקחי משרד החינוך כמו המפקח כותב המכתב לעומת 0 (אפס!) מפקחים במוסדות החינוך הנוצרים ערבים, וכל תפקידם בחינוך החרדי אינו אלא לשנות בקצב כזה או אחר(תלוי לפי המקום,המפקח,והזמן)את החינוך החרדי לכיוון "הממלכתי"
      ללא ספק באותו אופן כך ינהג משרד החינוך גם בכל מתכונת אחרת שבה יפעל החינוך החרדי כאשר המטרה מקדשת את האמצעים כפי שכבר פורסם בריש גלי על ידי הנחתום של מאפה זה, מר מאיר שמעוני שכל מהותו של המחוז החרדי הוא לשנות את החברה החרדית "כי עוד כמה עשורים החרדים יהוו מחצית מהאוכלוסיה היהודית"
      לגבי טענות המפקח חוסר עיגון בחוק למוסדות פטור כמוסד חינוכי, זו היא פשוט טעות גדולה בסוך תגובה זו יובא הנתונים המוכיחים כי כל המסגרות לרבות הפטור נשענות על חוק חינוך חובה שבראש ובראשונה משרד החינוך מחוייב להם מתוקף חוק זה לאפשר את קיומו, וכל ההתעללויות והמעללים שפקידיו מעוללים עלולות בבא היום להוות עילה לתביעה אישית נגד הפקידים האחראיים במשרד זה עם סנקציות חריפות במיוחד

      הביקורת היחידה הצודקת של אותו מפקח היא אוזלת היד של הנציגים החרדים שלא מנצלים כראוי את כוחם בכנסת ולא מחוללים משבר של ממש על זה באמת אין לנו תשובה!
      יש עוד חצי אמת בדברי המפקח שחלק מהגזרות קדמו לתקופת פירון בזמנים שונים, אך זו רק חצי אמת שמציגה תמונה מעוותת ומהווה מצג שווא, האמת היא כי המחוז החרדי ריכז את כל הגזירות מהעבר (שרובם לא מומשו אלא רק עתה) הוסיף עליהם עוד כהנה וכהנה כמו נוהל תקצוב ונוהל רישוי, נוהל רישום,נוהל איתנות פיננסית (במתכונת שמעולם לא הופיעו בעבר)שכל אחד יותר דרקוני מהשני ואך אחד מהם אינו מיושם בחינוך המוכש"ר החילוני וודאי שלא בחינוך הכללי
      לא נוכל להאריך במה שידוע היטב לכל מי שמצוי בעניין, רק נסיים בשאלה קטנה לאותו מפקח, כיצד היה מגיב אם היו חוסמים לו את המשכורת שלו "רק" לשבועיים בגלל איזה טופס בודד שלא חידש ופג תוקפו מתוך אלפי מסמכים שעליו להתרוצץ ולהנפיק ולהגיש(לו היה נדרש כמובן)? וכיצד יגיב אם למרבה האבסורד טופס זה דווקא הוגש על ידו ואושר קבלתו אך "בטעות" מסמך זה לא עודכן ולכן עליו להמתין עם המשכורת עד שיוחלט בעניינו אם ינתן לו הזדמנות להגיש זאת שוב או שכבר למרבה הצער עבר התאריך להגשה?
      וכיצד לדעת המפקח המדופלם צריך להגיב מנהל חינוכי שבשל הסיבה האמורה נחסם תקציב ללא הודעה מוקדמת בדיוק ביום שכבר פיזר עשרות צ'קים למורי הוראה ספקים וכו' ועכשיו עוד מנהל מוסד כזה צריך לתת דין וחשבון למה אין לו איתנות פיננסית ועוד אלפי הסברים שעל כולם הייתה צריכה לתת הסברים מנכלי"ת משרד החינוך ולא הוא!!!
      אין זו אלא היתממות וזריית חול בעיני הציבור, ועוד לא הזכרנו כאן אלא רק טיפה מן הים

      להלן המעמד החוקי של כל סוגי המוסדות לרבות מוסדות הפטור:
      חוק לימוד חובה, התש"ט-1949
      חוק לימוד חובה, קובע שכל ילד בישראל חייב להיות במסגרת חינוך (גן ילדים או בית ספר).
      חוק לימוד חובה תקף החל מגיל 3 בגן חובה ועד סיום כיתה י"ב
      במערכת החינוך בישראל יש שלושה סוגי חינוך עיקריים: חינוך רשמי – ממלכתי או ממלכתי-דתי; חינוך מוכר שאינו רשמי (להלן – חינוך מוכש"ר); ומוסדות פטור. חוק לימוד חובה, התש"ט–1949, מתיחס לשני סוגים מרכזיים של מוסדות חינוך:
      מוסדות חינוך רשמיים ; מוסדות חינוך מוכרים שאינם רשמיים, שהשר הכריז עליהם מוסדות חינוך מוכרים לצורך החוק.
      מוסדות מוכש"ר (בהם נכללים גם מרבית גני הילדים בחיידרים!)

      הבסיס החוקי לפעילותם של מוסדות חינוך מוכרים שאינם רשמיים מצוי בסעיף 11 לחוק חינוך ממלכתי, התשי"ג–1953 (להלן: "החוק") הקובע כי "השר רשאי לקבוע, בתקנות, סדרים ותנאים להכרזת מוסדות לא- רשמיים כמוסדות-חינוך מוכרים, להנהגת תוכנית-היסוד בהם, להנהלתם, לפיקוח עליהם ולתמיכת המדינה בתקציביהם…"
      חשוב מאוד לציין כי לימודים במוסדות שבמסגרת מוכש"ר ובתוכם גני הילדים של חיידרים מוכרים הם כלימודים במסגרת חוק לימוד חובה האמורה בסעיף 4 לחוק לימוד חובה, התש"ט-1949 ללא צורך היתלות בפטור זה או אחר האמורים בסעיף 5 לחוק זה

      חינוך העצמאי והרשת – סעיף 3א(י)(1) לחוק יסודות התקציב התשמ"ה-1985

      מוסדות פטור
      תקנות חינוך ממלכתי (מוסדות מוכרים), התשי"ג–1953,(להלן: "התקנות") מתוות את ההסדר החוקי לקיומם של מוסדות חינוך מוכרים שאינם רשמיים, לפי התקנות המימון הממשלתי לבתי ספר מוכרים שאינם רשמיים עומד ככלל על 75% מן התקצוב של מוסדות רשמיים.
      על-פי תקנות מוסדות מוכרים, פרק 4 בתקנות קובע כי השתתפות המדינה בתקציבי מוסד חינוך מוכר שאינו רשמי שמתקיימים בו התנאים שדורש המשרד היא בשיעור של 75% מתקציבי שעות הלימוד!! (כלומר תשלום שכר לעובדות ההוראה) של מוסד חינוך רשמי דומה.
      התוקף החוקי לקיום מסגרות מוסדות פטור יונק כוחו מסעיף 5 לחוק לימוד חובה, התש"ט-1949
      הקובע מתן אפשרות לקיום חובת הלימודים במסגרת מוסדות פטור הפוטרת מן החובה לקיום לימודים במסגרת מוסד מוכר האמורה בסעיף 4 לחוק זה
      לתשומת לב המפקח המהולל: חשוב להדגיש כי הפטור האמור בסעיף 5 אינו פוטר מלימוד חובה אלא מלימוד חובה במסגרת מוסד מוכר, דהיינו לא ניתן פטור מחובת קיום לימודים במסגרת מוסד מוכר אלא רק אם כן התקיימה חובת הלימודים מניחה את הדעת כפי שנקבע בסעיף 5(ב)(1)( (I בזה הלשון: "קיימים לדעת השר טעמים מיוחדים לכך שהילד או הנער4 לא ילמד במוסד חינוך מוכר,והילד או הנער מקבל באופן פרטי לימוד שיטתי המניח את דעת השר" ; או (II) " השר משוכנע שאין הילד או הנער מסוגל ללמוד באופן סדיר במוסד חינוך אחר" (תת סעיף זה חשוב בהתחשב בעובדה כי בכל הריכוזים החרדיים אין תשתית של מוסדות מוכרים קיימת זמינה לרוב הילדים הלומדים בפועל במוסדות פטור, ולפיכך לימוד חובה יכולה להתקיים בעניינם רק במוסדות בהם הם נמצאים בפועל!)
      שעור תקצוב מוסדות הפטור נקבע לראשונה לפי האמור בחוזר מנכ"ל משרד החינוך משנת הלימודים תשס"ג(חוזר מנכ"ל תשסג/10(ג), א' בסיוון תשס"ג, 1 ביוני 2003), שכותרתו "תקצוב מערכת החינוך היסודי – מעבר לתקן דיפרנציאלי לתלמיד": "תקציב השעות במוסד חינוכי במעמד פטור יהיה %55 מסך כל תקציבי השעות המוענקים לתלמידים הבאים בשעריו". הנה הבסיס החוקי גןם לתקצוב שכלל וכלל לא מבוצע!!

    2. 4

      לא מובן ההתבטאות של המפקח "הרי הוא עשה את חובתו במסגרת תפקידו על פי דרישת הממונים עליו" ההסטוריה מלאה אנשים שמלאו את מסגרת תפקידם והאנושות לא סולחת להם על כך…
      מי מכריח אותו לעבוד בכזו משרה, הרי גדולי ישראל באמצעות וועדת הרבנים לענייני חינוך שמונתה על ידם פונים למפקחים ואומרים להם אתם נמצאים במקום שמזיק לנו תצאו משם!
      הטענה שכביכול יש סתירה בין טענות נציגי המגזר החרדי המעלים דרישה להוסיף נציגים חרדיים לעובדי המדינה לבין הטענות כנגד המפקחים החרדיים והדרישה מהם לא לפעול נגד החינוך החרדי, זו טענה מגוחכת! אדרבה, אופן העסקת המפקחים החרדים בסוג תפקיד שכל ייעודו לנגח את הציבור ממנו הם באם רק מוכיחה שהמדינה לא מוכנה לתת זכויות ותעסוקה לחרדים אלא רק במסגרות של השמדה עצמית

    3. 3

      נראה שהמפקחים במשרד החינוך מנסים בכל דרך לשמור על פרנסתם במסגרת תפקידם בכל טצדקי שאפשר ושאי אפשר להעלות על הדעת
      לא מובן ההתבטאות של המפקח "הרי הוא עשה את חובתו במסגרת תפקידו על פי דרישת הממונים עליו" ההסטוריה מלאה אנשים שמלאו את מסגרת תפקידם והאנושות לא סולחת להם על כך…
      מי מכריח אותו לעבוד בכזו משרה, הרי גדולי ישראל באמצעות וועדת הרבנים לענייני חינוך שמונתה על ידם פונים למפקחים ואומרים להם אתם נמצאים במקום שמזיק לנו תצאו משם!
      הטענה שכביכול יש סתירה בין טענות נציגי המגזר החרדי המעלים דרישה להוסיף נציגים חרדיים לעובדי המדינה לבין הטענות כנגד המפקחים החרדיים והדרישה מהם לא לפעול נגד החינוך החרדי, זו טענה מגוחכת! אדרבה, אופן העסקת המפקחים החרדים בסוג תפקיד שכל ייעודו לנגח את הציבור ממנו הם באם רק מוכיחה שהמדינה לא מוכנה לתת זכויות ותעסוקה לחרדים אלא רק במסגרות של השמדה עצמית

    4. 2

      קול-חי!!
      תפסיקו להתערב בנושאים ששייכים רק ורק לגדולי ישראל!!!!!!!!

    5. 1

      מעולם המפקחים בחינוך הממלכתי לא ספרו כמה ילדים נוכחים בבית הספר או בכתות, לעומת המפקחים החרדיים "לייט", סופרים את הילדים בכל כתה, ואם חסר ילד, מיד נכתב על זה דו"ח חריף, לכן הדרישה היא, לחלק את החרדים למחוזות כמו הממלכתי והממ"ד.